*** شهید سید احمدمحمودی:دوستانم،نگذارید اسلحه من زمین بیفتد***به وبلاگ روستای امرودکان خوش آمدید***
@

روستای امرودکان
استان خراسان جنوبی-شهرستان فردوس 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روستای امرودکان و آدرس amrodkan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین

بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

این صبح تیره باز دمید از کجا کزو

کار جهان و خلق جهان جمله درهم است

گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب

کاشوب در تمامی ذرات عالم است

گرخوانمش قیامت دنیا بعید نیست

این رستخیز عام که نامش محرم است

در بارگاه قدس که جای ملال نیست

سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است

جن و ملک بر آدمیان نوحه می کنند

گویا عزای اشرف اولاد آدم است

خورشید آسمان و زمین، نور مشرقین

پرورده ی کنار رسول خدا، حسین

فرا رسيدن ماه محرم را به عزادارن راستينش تسليت عرض ميكنم

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:24 ] [ علی مرادی ]

هر چند بسياري از افراد قديمي هنوز هم در خانههاي خود غذاهاي محلي را طبخ ميکنند اما نوجوانها و جوانها ميل و رغبت چنداني به غذاهاي محلي ندارند البته شرايط هم به گونهاي شده است که ديگر اين غذاها طبخ نميشود.

در گذشته شيره انگور ماده اصلي غذاهايي مانند خامک، تخم مرغ ، شيره و... بود و در هر منزل حداقل 20 کيلو شيره انگور در سال مصرف ميشد که بسيار پر انرژي بود اما بچههاي امروزي يک قاشق شيره انگور را هم نميتوانند بخورند و در کمتر منزلي شيره انگور مصرف ميشود.اشکنه اوجز، اشکنه شيرين، گرماس، کاچي، حسنلکي، شله و... از جمله غذاهاي محلي است که هنوز هم افراد قديمي آن را مصرف ميکنند.علت مصرف کمتر غذاهاي محلي در بين نسل جوان، استفاده از روغنهاي حيواني در اين نوع از غذاهاست.در غذاهايي مانند کشک يا حسنلکي يا حتي اشکنه نميتوان از روغن نباتي يا روغن مايع استفاده کرد چون کيفيت غذا بسيار کاهش مييابد.بسياري از قديميها و به ويژه کارگران بر اين باورند که اگر از روغن حيواني استفاده نکنند نميتوانند به خوبي کار کنند.


https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:51 ] [ علی مرادی ]

یکی ازغذاهای سنتی که طرفداران زیادی نیزدارد،اشکنه ی اوجزاست.(وقتي آب روي روغن داغ مي ريزند، صدایی شبیه صدای جزجز تولید می شودکه برهمین اساس قدیمی ها نام این غذارااشکنه ی اوجز(یعنی آب+ جز)نامیده اند وظاهرا دربرخی مناطق هم به آن اشکنه ی دولخ باد می گویند، دولخ باد به معني گردباد است چون به محض ريختن آب سرد روي روغن داغ بخاری متصاعد مي شود که شبيه گردباد است، لذا اين اشکنه رابرخی دولخ بادنیز می گويند .براي تهيه ي اين اشکنه ی خوشمزه پياز،گوجه فرنگی، سيب زميني روغن،ادویه،دار و دوای اشکنه شامل: گشنيز، زيره، ، شنبليله و ... بکار مي برندوبعدازاینکه این مواددرروغن تف داده شد،به آن آب اضافه می کنندونهایتا مثل آبگوشت(اوگوشت)، نان محلی خوردکرده ونوش جان می کنند.


https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:45 ] [ علی مرادی ]

برفتم ورخيابوك اي دل واشه و عقـــده ازدل تنگـــــم جداشه

عجب بازار رنگارنگه داشتـــه نه آشغال نه كلوخ وسنگه داشته

جوونومثل گل شاداب وخنـدو زنو با چادر و گوشه ش ده دندو

ولي بعضه خراب و با دل تنگ سرو باموي جورا جور و پررنگ

تقي خان كاكلش چون يال شيره بلــوز روشن و شلـــوار تيـــره

لباسون تنش تنگ و خراب بو دلم ور اي جونك چون كباب بـو

يقه وا مثل الواتون تگــــزاس بيمه ور دل مه شك و وســـواس

كه يارب خواب يا بيداريم مــه دونه ، مست و ياهوشيـــاريم مه

تموم ورد وذكرم اي لبـاس بو يقين تقصير ز مان بي كلاس بــو

نگام ور دور وپيش خود نمي كي ور ايفكل وريش خــود نمي كــــــي

كه ديدم خانومه پالـــــتوپوشيده به قول شهريــو مانتـــو پوشيــــده

سرش مردنه اصلاح بو خودم دي گلـــو بنــــدش مطلا بـــو خودم دي

و گوشــــوره طلاي بنـد بنــدش نمايـــو از پي زلفــــون كمنــــــدش

بلند ناخونــون انگشت شصتش النگو بيست وسي چارته هو دستـــش

و هرنخونه چون خنجــــر برنده مثال پنجـــه ي ببـــرون درنـــــــده

نهيبم ورخودم زه ك اي چه كاره چه رســــم و شيــــوه اي روزگــاره

بيا بنگركه اوضاع چند خراب اس نه منع پوشش است و نه حجــاب اس

نه اي مانتـــو خلاف دين مانـــه نه هــــم دشمــــــن به اين آئين مانه

ولي بايد هماهنگ با تنت شــــــد مناسب با بلــــوز وپرهنــــت شــــد

مگر از مقنعه كبــــري ضرر دي؟ و يا از مانتوش زهـــرا خطـــر دي ؟

او گربون چاك اكبر خاصيت داش؟ مگر خـن گف كه چنـدش تربيت داش ؟

اگر گوشـوره ي مدر نقــــي خان نبينن مردمو هـــي خان كي اففــــان؟

بيايه ك دين خـــود آباد كنم مـاحجاب مه حفظ و خود ره شادكنم ما

شده واجب حجاب برمرد وبرزن نيـــــم قائــل بر اونجه قــــدر ارزن

حجاب واجب مثل حـــج وذكاته رعايــت كردنـــش بر مــــا براتــــه

برات و مدركه ي در روز محشر شفيع باحجـــاب ميشه پيمبــــــــــر

نيي زينت طلا يا مـــــوي رنگي سرو مثل خروسون لار و جنگـــــــي

نيي شلوارچسپ و رنگ واررنگ بلــــوز بـــي يقــــه با پيرهـــن تنگ

رواج بي حجابـــي خيلـــه درد عـــــذاب روح بـــا رخســــار زرده

مگــــر دخت نبي ارشاد نكرده و دنيار با حديثش شـــــاد نكــــرده

كه اين چند روز عمر مثل حبابه و زينت بر زنـــون دنيا حجـــــــابه

بهرامی

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:, ] [ 17:31 ] [ علی مرادی ]

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین

بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

این صبح تیره باز دمید از کجا کزو

کار جهان و خلق جهان جمله درهم است

گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب

کاشوب در تمامی ذرات عالم است

گرخوانمش قیامت دنیا بعید نیست

این رستخیز عام که نامش محرم است

در بارگاه قدس که جای ملال نیست

سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است

جن و ملک بر آدمیان نوحه می کنند

گویا عزای اشرف اولاد آدم است

خورشید آسمان و زمین، نور مشرقین

پرورده ی کنار رسول خدا، حسین

فرا رسيدن ماه محرم را به عزادارن راستينش تسليت عرض ميكنم

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:24 ] [ علی مرادی ]

هر چند بسياري از افراد قديمي هنوز هم در خانههاي خود غذاهاي محلي را طبخ ميکنند اما نوجوانها و جوانها ميل و رغبت چنداني به غذاهاي محلي ندارند البته شرايط هم به گونهاي شده است که ديگر اين غذاها طبخ نميشود.

در گذشته شيره انگور ماده اصلي غذاهايي مانند خامک، تخم مرغ ، شيره و... بود و در هر منزل حداقل 20 کيلو شيره انگور در سال مصرف ميشد که بسيار پر انرژي بود اما بچههاي امروزي يک قاشق شيره انگور را هم نميتوانند بخورند و در کمتر منزلي شيره انگور مصرف ميشود.اشکنه اوجز، اشکنه شيرين، گرماس، کاچي، حسنلکي، شله و... از جمله غذاهاي محلي است که هنوز هم افراد قديمي آن را مصرف ميکنند.علت مصرف کمتر غذاهاي محلي در بين نسل جوان، استفاده از روغنهاي حيواني در اين نوع از غذاهاست.در غذاهايي مانند کشک يا حسنلکي يا حتي اشکنه نميتوان از روغن نباتي يا روغن مايع استفاده کرد چون کيفيت غذا بسيار کاهش مييابد.بسياري از قديميها و به ويژه کارگران بر اين باورند که اگر از روغن حيواني استفاده نکنند نميتوانند به خوبي کار کنند.


https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:51 ] [ علی مرادی ]

یکی ازغذاهای سنتی که طرفداران زیادی نیزدارد،اشکنه ی اوجزاست.(وقتي آب روي روغن داغ مي ريزند، صدایی شبیه صدای جزجز تولید می شودکه برهمین اساس قدیمی ها نام این غذارااشکنه ی اوجز(یعنی آب+ جز)نامیده اند وظاهرا دربرخی مناطق هم به آن اشکنه ی دولخ باد می گویند، دولخ باد به معني گردباد است چون به محض ريختن آب سرد روي روغن داغ بخاری متصاعد مي شود که شبيه گردباد است، لذا اين اشکنه رابرخی دولخ بادنیز می گويند .براي تهيه ي اين اشکنه ی خوشمزه پياز،گوجه فرنگی، سيب زميني روغن،ادویه،دار و دوای اشکنه شامل: گشنيز، زيره، ، شنبليله و ... بکار مي برندوبعدازاینکه این مواددرروغن تف داده شد،به آن آب اضافه می کنندونهایتا مثل آبگوشت(اوگوشت)، نان محلی خوردکرده ونوش جان می کنند.


https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:45 ] [ علی مرادی ]

برفتم ورخيابوك اي دل واشه و عقـــده ازدل تنگـــــم جداشه

عجب بازار رنگارنگه داشتـــه نه آشغال نه كلوخ وسنگه داشته

جوونومثل گل شاداب وخنـدو زنو با چادر و گوشه ش ده دندو

ولي بعضه خراب و با دل تنگ سرو باموي جورا جور و پررنگ

تقي خان كاكلش چون يال شيره بلــوز روشن و شلـــوار تيـــره

لباسون تنش تنگ و خراب بو دلم ور اي جونك چون كباب بـو

يقه وا مثل الواتون تگــــزاس بيمه ور دل مه شك و وســـواس

كه يارب خواب يا بيداريم مــه دونه ، مست و ياهوشيـــاريم مه

تموم ورد وذكرم اي لبـاس بو يقين تقصير ز مان بي كلاس بــو

نگام ور دور وپيش خود نمي كي ور ايفكل وريش خــود نمي كــــــي

كه ديدم خانومه پالـــــتوپوشيده به قول شهريــو مانتـــو پوشيــــده

سرش مردنه اصلاح بو خودم دي گلـــو بنــــدش مطلا بـــو خودم دي

و گوشــــوره طلاي بنـد بنــدش نمايـــو از پي زلفــــون كمنــــــدش

بلند ناخونــون انگشت شصتش النگو بيست وسي چارته هو دستـــش

و هرنخونه چون خنجــــر برنده مثال پنجـــه ي ببـــرون درنـــــــده

نهيبم ورخودم زه ك اي چه كاره چه رســــم و شيــــوه اي روزگــاره

بيا بنگركه اوضاع چند خراب اس نه منع پوشش است و نه حجــاب اس

نه اي مانتـــو خلاف دين مانـــه نه هــــم دشمــــــن به اين آئين مانه

ولي بايد هماهنگ با تنت شــــــد مناسب با بلــــوز وپرهنــــت شــــد

مگر از مقنعه كبــــري ضرر دي؟ و يا از مانتوش زهـــرا خطـــر دي ؟

او گربون چاك اكبر خاصيت داش؟ مگر خـن گف كه چنـدش تربيت داش ؟

اگر گوشـوره ي مدر نقــــي خان نبينن مردمو هـــي خان كي اففــــان؟

بيايه ك دين خـــود آباد كنم مـاحجاب مه حفظ و خود ره شادكنم ما

شده واجب حجاب برمرد وبرزن نيـــــم قائــل بر اونجه قــــدر ارزن

حجاب واجب مثل حـــج وذكاته رعايــت كردنـــش بر مــــا براتــــه

برات و مدركه ي در روز محشر شفيع باحجـــاب ميشه پيمبــــــــــر

نيي زينت طلا يا مـــــوي رنگي سرو مثل خروسون لار و جنگـــــــي

نيي شلوارچسپ و رنگ واررنگ بلــــوز بـــي يقــــه با پيرهـــن تنگ

رواج بي حجابـــي خيلـــه درد عـــــذاب روح بـــا رخســــار زرده

مگــــر دخت نبي ارشاد نكرده و دنيار با حديثش شـــــاد نكــــرده

كه اين چند روز عمر مثل حبابه و زينت بر زنـــون دنيا حجـــــــابه

بهرامی

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:, ] [ 17:31 ] [ علی مرادی ]

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین

بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

این صبح تیره باز دمید از کجا کزو

کار جهان و خلق جهان جمله درهم است

گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب

کاشوب در تمامی ذرات عالم است

گرخوانمش قیامت دنیا بعید نیست

این رستخیز عام که نامش محرم است

در بارگاه قدس که جای ملال نیست

سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است

جن و ملک بر آدمیان نوحه می کنند

گویا عزای اشرف اولاد آدم است

خورشید آسمان و زمین، نور مشرقین

پرورده ی کنار رسول خدا، حسین

 

 فرا رسيدن ماه محرم را به عزادارن راستينش تسليت عرض ميكنم

 

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:24 ] [ علی مرادی ]

 

هر چند بسياري از افراد قديمي هنوز هم در خانه هاي خود غذاهاي محلي را طبخ مي کنند اما نوجوان ها و جوان ها ميل و رغبت چنداني به غذاهاي محلي ندارند البته شرايط هم به گونه اي شده است که ديگر اين غذاها طبخ نمي شود.

در گذشته شيره انگور ماده اصلي غذاهايي مانند خامک، تخم مرغ ، شيره و... بود و در هر منزل حداقل 20 کيلو شيره انگور در سال مصرف مي شد که بسيار پر انرژي بود اما بچه هاي امروزي يک قاشق شيره انگور را هم نمي توانند بخورند و در کمتر منزلي شيره انگور مصرف مي شود.اشکنه اوجز، اشکنه شيرين، گرماس، کاچي، حسن لکي، شله و... از جمله  غذاهاي محلي است که هنوز هم افراد قديمي آن را مصرف مي کنند.علت مصرف کمتر غذاهاي محلي در بين نسل جوان، استفاده از روغن هاي حيواني در اين نوع از غذاهاست.در غذاهايي مانند کشک يا حسن لکي يا حتي اشکنه نمي توان از روغن نباتي يا روغن مايع استفاده کرد چون کيفيت غذا بسيار کاهش مي يابد.بسياري از قديمي ها و به ويژه کارگران بر اين باورند که اگر از روغن حيواني استفاده نکنند نمي توانند به خوبي کار کنند.

 


 

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:51 ] [ علی مرادی ]

یکی ازغذاهای سنتی   که طرفداران زیادی نیزدارد،اشکنه ی اوجزاست.(وقتي آب روي روغن داغ مي ريزند، صدایی شبیه صدای جزجز تولید می شودکه برهمین اساس قدیمی ها نام این غذارااشکنه ی اوجز(یعنی آب+ جز)نامیده اند وظاهرا دربرخی مناطق هم به آن اشکنه ی دولخ باد می گویند، دولخ باد به معني گردباد است چون به محض ريختن آب سرد روي روغن داغ بخاری متصاعد مي شود که شبيه گردباد است، لذا اين اشکنه رابرخی  دولخ بادنیز می گويند .براي تهيه ي اين اشکنه ی خوشمزه پياز،گوجه فرنگی، سيب زميني روغن،ادویه،دار و دوای اشکنه شامل: گشنيز، زيره، ، شنبليله و ... بکار مي برندوبعدازاینکه این مواددرروغن تف داده شد،به آن آب اضافه می کنندونهایتا مثل آبگوشت(اوگوشت)، نان محلی خوردکرده ونوش جان می کنند.

 


 

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:, ] [ 15:45 ] [ علی مرادی ]

برفتم ورخيابوك اي دل واشه                    و عقـــده ازدل تنگـــــم جداشه

عجب بازار رنگارنگه داشتـــه                    نه آشغال نه كلوخ وسنگه داشته

جوونومثل گل شاداب وخنـدو                    زنو با چادر و گوشه ش ده دندو

ولي بعضه خراب و با دل تنگ                    سرو باموي جورا جور و پررنگ

تقي خان كاكلش چون يال شيره              بلــوز روشن و شلـــوار تيـــره

لباسون تنش تنگ و خراب بو                     دلم ور اي جونك چون كباب بـو

يقه وا مثل الواتون تگــــزاس                     بيمه ور دل مه شك و وســـواس

كه يارب خواب يا بيداريم مــه                    دونه ، مست  و ياهوشيـــاريم مه

تموم ورد وذكرم اي لبـاس بو                    يقين تقصير ز  مان بي كلاس بــو

نگام ور دور وپيش خود نمي كي               ور ايفكل وريش خــود نمي كــــــي

كه ديدم خانومه پالـــــتوپوشيده                به قول شهريــو مانتـــو پوشيــــده

سرش مردنه اصلاح بو خودم دي          گلـــو بنــــدش مطلا بـــو خودم دي      

و گوشــــوره طلاي بنـد بنــدش                نمايـــو از پي زلفــــون كمنــــــدش

بلند  ناخونــون  انگشت  شصتش       النگو بيست وسي چارته هو دستـــش

و هرنخونه چون خنجــــر برنده                مثال پنجـــه ي ببـــرون درنـــــــده

نهيبم ورخودم زه ك اي چه كاره             چه رســــم و شيــــوه اي روزگــاره     

بيا بنگركه اوضاع چند خراب اس         نه منع پوشش است  و نه حجــاب اس

نه اي مانتـــو خلاف دين مانـــه            نه هــــم دشمــــــن به اين آئين مانه  

ولي بايد هماهنگ با تنت شــــــد             مناسب با بلــــوز وپرهنــــت شــــد

مگر از مقنعه كبــــري ضرر دي؟             و يا از مانتوش زهـــرا خطـــر دي ؟

او گربون چاك اكبر خاصيت داش؟        مگر خـن گف كه چنـدش تربيت داش ؟

اگر گوشـوره ي مدر نقــــي خان          نبينن مردمو هـــي خان كي اففــــان؟

بيايه ك دين خـــود آباد كنم مـا                حجاب مه حفظ و خود ره شادكنم ما

شده واجب حجاب برمرد وبرزن               نيـــــم قائــل بر اونجه قــــدر ارزن

حجاب واجب مثل حـــج وذكاته               رعايــت كردنـــش بر مــــا براتــــه

برات و مدركه ي در روز محشر               شفيع باحجـــاب ميشه پيمبــــــــــر

نيي زينت طلا يا مـــــوي رنگي              سرو مثل خروسون لار و جنگـــــــي

نيي شلوارچسپ و رنگ واررنگ           بلــــوز بـــي يقــــه با پيرهـــن تنگ

رواج بي حجابـــي خيلـــه درد              عـــــذاب روح بـــا رخســــار زرده

مگــــر دخت نبي  ارشاد نكرده            و دنيار با حديثش شـــــاد نكــــرده      

كه اين چند روز عمر مثل حبابه            و زينت بر زنـــون دنيا حجـــــــابه

 بهرامی

 

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 11 آبان 1391برچسب:, ] [ 17:31 ] [ علی مرادی ]

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

علی مرادی فرزند حاج محمدازروستای امرودکان هستم. هدف از این وبلاگ معرفی روستای قدیمی و زیبای امرودکان می باشد. از همه دوستان وهم ولایتی های محترم تقاضای همکاری دارم.
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1399
اسفند 1398 بهمن 1398 شهريور 1398 بهمن 1397 آبان 1397 شهريور 1397 مرداد 1397 تير 1397 ارديبهشت 1397 تير 1396 خرداد 1396 آذر 1395 شهريور 1395 مرداد 1395 تير 1395 خرداد 1395 ارديبهشت 1395 فروردين 1395 اسفند 1394 بهمن 1394 دی 1394 آذر 1394 آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 بهمن 1390 دی 1390 ارديبهشت 1390 آبان 1388
امکانات وب