*** شهید سید احمدمحمودی:دوستانم،نگذارید اسلحه من زمین بیفتد***به وبلاگ روستای امرودکان خوش آمدید***
@

روستای امرودکان
استان خراسان جنوبی-شهرستان فردوس 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روستای امرودکان و آدرس amrodkan.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





در دنیای امروز توسعه همه جانبه جز با مشارکت آحاد مردم امکان پذیر نمی باشد. از این رو مشارکت همه مردم در توسعه و آبادانی روستا ضرورتی اجتناب ناپذیر است. شناخت مشکلات و کمبودها و نارسائیها و ارائه راه حل و پیشنهادات سازنده زمینه ساز عمران و آبادانی روستا در ابعاد مختلف بوده و ایجاد روستایی توسعه یافته مبتنی بر الگوی ایرانی – اسلامی که مطالبه مقام معظم رهبری نیز می باشد. دهیاری و شورای اسلامی متعهد به استفاده از تمام ظرفیتهای فکری همشهریان در جهت حل مشکلات می باشند. از این رو از شما فرهیخته ی ارجمند تقاضا می شود تا نقطه نظرات خود را در تمام زمینه ها و مسائل موجود در روستا را به صورت شفاف و صریح بیان کنید.

ایمیل دهیار: razmara86@yahoo.com

همچنین می توانید انتقاد ها و پیشنهاد خود را در همین وبلاگ بیان کنید.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، اطلاعیه، مشکلات روستا، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:, ] [ 22:35 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:, ] [ 21:8 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 18:39 ] [ علی مرادی ]

عکس های ارسالی از آقای محمود احمدی

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 23 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 11:34 ] [ علی مرادی ]

پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی در مورد امامزاده سید جلیل این چنین نوشتند:

آستان امامزادهسیدجلیل (علیه السلام) در شهرستان فردوس، روستای امرودکان واقع شده است. بنای اولیه این آستان از گِل و خشت ساخته شده بود و کارشناسان میراث فرهنگی آن را مربوط به دوره قاجاریه می دانند. این ساختمان که به علت بی توجهی تبدیل به خرابه ای شده ای بود، پاتوق افراد فقیر و گداها ی دوره گرد بود و مدتها به عنوان انبار هیزم حمام روستا از آن استفاده می شد. تا اینکه در یکی از روزها خانم نساء رمضانی به هنگام عبور از این محل سید جوانی را در کنار پنجره این خرابه می بیند و او می گوید: خواهر به مردم دِه بگو این محل امامزاده است؛ آن را تعمیر و احترام نمایند. خانم رمضانی در بیان خاطراتش می گوید ابتدا گمان کردم که ایشان یکی از سادات فقیر می باشد، سرم را پایین انداختم و رد شدم ولی لحظاتی بعد به فکر فرو رفتم که ایشان که بود که چنین حرفی را زد؟ بر گشتم اما اثری از ایشان ندیدم . این خبر بین مردم شایع شد و مردم شروع به تعمیر و بازسازی این مکان کردند. دو سال از این قضیه گذشت. این خانم مجدداً همان فرد قبلی را در خواب می بیند که او مشتی از شن های کف رودخانه را در روی دامنش می گذارد. او می گوید: من دامنم را گرفتم و از ترس بی هوش شدم. وقتی به هوش آمدم همسرم به صورتم آب می پاشید. در این موقع دامن خود را باز کردم سکه بزرگی در آن بود که به برکت آن وضع زندگی ما خوب شد و توانستیم آب و املاک زیادی بخریم. این بنا در بازسازی سال های 1315 ـ 1314 به صورت زیارتگاه در آمد و در هنگام بازسازی سردابه ای در زیر ساختمان پیدا شد.
امکانات رفاهی ـ خدماتی این آستان 3 ساعت آب موقوفه از قنات امرودکان سفلی می باشد.

منبع:http://www.emamzadegan.ir/emamzadehbank/Show.aspx?ID=26343

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، امامزاده سید جلیل، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, ] [ 19:11 ] [ علی مرادی ]

برداشت گل زعفران در روستای امرودکانآغاز شد

چگونه زعفران بکاریم

زعفران گیاهی از خانواده زنبقیان است که از راه پیاز تکثیر می شود.زعفران گیاهی چند ساله است؛زیرا به مدت 4تا12سال محصول می دهد.دوره فعالیت پیاز زعفران هر سال از اوایل آبان تا اردیبهشت سال آینده است.گلدهی وبرداشت محصول از اواخر مهر ماه تا اواسط آبان صورت می گیرد.

با شروع فصل گرم برگها زرد وخشک میشوند؛ ولی پیازها سالم می مانند،به اصطلاح خواب تابستانی آغاز میشود.

زعفران در مناطق گرم وخشک قابل کشت وپرورش است.گل زعفران نخستین قسمتی است که در اوایل فصل پاییزظاهر میشود.

در سال اول کشت،به علت ضعیف بودن پیاز ها ومحکم نبودن آنها در خاک، جوانه های گل،توانایی کافی برای رشد ندارند،حتی برگ ها در سال اول دیرتر ازحد معمول ظاهر میشوند.


ویژگیهای گیاه زعفران

زعفران گیاهی چند ساله است که بیشتر در مناطق گرم وخشک می روید.گل زعفران بنفش رنگ است وبذر تولید نمیکند یا کمتر تولید میکند.به همین دلیل تکثیر زعفران به وسیله پیاز انجام میشود.پوشش گل از سه برگ وسه کاسبرگ به رنگ بنفش تشکیل شده است.تعدادپرچم ها 3 عدد است.برگها بعد از گل ظاهر میشود.برگ ها مستقیم از روی پیاز ها خارج می شوند وساقه هوایی ندارد.

پیاز زعفران زیرزمینی گرد وتوپری است که پوسته های قهوه ای رنگ دارد.این پیاز مانند پیاز خوراکی لایه لایه نیست.قطر پیاز های جوان زعفران3-5 سانتی متر ومغز آن سفید رنگ است.برگ های زعفران تا ارتفاع 30-40 سانتی متر از سطح خاک رشد میکنند.

خواص دارویی زعفران

زعفران هضم غذا را آسان میکند.

در رفع بی خوابی وتشنج مفید است.

تقویت کننده کبد است.

برای درمان بیماریهای چشم استفاده میشود.

زعفران برای رفع سنگ کلیه استفاده می شود.

زعفران در ایجاد نشاط ،شادی وکم کردن افسردگی موثر است.

کاشت زعفران:

زمین مناسب برای کشت زعفران:

بوته زعفران می تواند در هر خاکی رشد کند؛اما بهترین خاک برای رشدزعفران خاک رسی شنی است.(یعنی سه قسمت رسی ویک قسمت شنی)زمینی که برای زراعت زعفران انتخاب میشود،باید حد اقل برای مدت 4 سال زراعی به کشت زعفران اختصاص داده شود،آفتابگیرودور از سایه درختان باشد.

آماده سازی زمین برای کشت:

در اوایل بهار،کودحیوانی پوسیده را به خاک بدهید؛سپس وغتی که خاک ،گاورو شد ،یعنی رطوبت خاک برای شخم مناسب شد،زمین را شخم بزنید تا کود با خاک مخلوط شود.اگربه هنگام شخم زدنزمین دارای کلوخ بود، با استفاده از ماله کلوخ ها را خرد وسطح زمین را صاف وهموار کنید؛سپس با فاصله دو هفته ،زمین را با گاوآهن در جهت عمود بر جهت شخم قبل،مجدداٌ شخم بزنید؛بعد از اینکه عملیات خاکورزی به خوبی انجام شد،زمین را کرت بندی کنید،یا اینکه با استفاده از وسایل مکانیکی مانند فاروئر،زمی را به صورت فارو در آورید.ابعاد کرت ها بستگی به شیب زمین دارد. در کشت جوی وپشته ای فاصله جوی هه از یکدیگربه طور متوسط 30-40 سانتی متر است.

در خرداد ماه در صورت مشاهده علف های هرز ، با آنها به صورت مکانیکی ویا بااستفاده از وسایل شخم سطحی مبارزه کنید.

نوع ومقدار پیاز زعفران

زعفران به وسیله بنه یا پیاز های توپر زیاد می شود.اندازهپیاز های زعفران متفاوت است.از اندازه یک فندق تا یک گردوبا هم تفاوت دارند.

پیاز هایی که انتخاب میکنید باید درشت تر از یک فندق (حدود 6 گرم) سالم بدون زخم وشاداب باشند.

بهتر است قبل از کاشت،پیاز ها را به وسیله سم های قارچ کش ضد عفونی کنید.پیاز های ریز پوک وزخمی را باید قبل از ضد عفونی برای تغذیه دام جدا کرد.

مقدار پیاز مورد نیاز برای کاشت بسته به ریزی ودرشتی از 10 تا 30 تن در هکتار متفاوت است.به طور معمول کشاورزان در روش سنتی در هر گودال، پیاز ها را به صورت دسته های3،5،7؛حتی 15 تایی میکارند.

زمان کاشت پیاز زعفران

پیاز زعفران از اوایل فصل تابستان تا اوایل فصل پاییزقابل کشت است.به شرط اینکه در طول این مدت رطوبتی به پیاز ها نرسد؛زیرا در صورت رسیدن رطوبت به پیاز ها قبل از پاییز خواب تابستانه شکسته می شود وپیاز تولید به برگ می کند.

روش های کاشت پیاز زعفران

1-روش کشت کرتی:

ابتدا به وسیله بیل یا گاوآهن شیاری به عمق 15-20 سانتی متر در زمین ایجاد کنید؛وقتی که شیار اول ایجاد شدشیار دوم را در کنار شیار اول ، با فاصله 30-35 سانتی متر از آن ایجاد می کنیم .شیار دوم و بقیه شیار ها را مانند شیار اول بکارید.پس از کاشت پیاز ها سطح زمین را با ماله صاف ویکنواخت کنید.

2-روش کشت جوی وپشته ای:

بعد از ایجاد جوی وپشته ها پیازهای زعفران را با فاصله 20-35 سانتی متری از یکدیگر بکارید.

عمق کاشت زعفران:

عمق کاشت پیاز زعفران باید طوری باشد که روی پیاز ها با 15-20 سانتیمتر از خاک پوشیده شود.در موقع کاشت،سر پیاز که دارای جوانه است به طرف بالا قرار گیرد.

کشت پیاز ها در عمق 20 سانتی متر سبب می شود که پیاز ها در زمستان از سرما و یخبندان و در تابستان از گرمازدگی در امان باشند.

آبیاری:

پس از کاشت پیاز ها بسته به سردی وگرمی هوا از اوایل تا اواسط مهرماه ، نخستین آبیاری زمین را انجام دهید.با توجه به اینکه پیاز ها در عمق 20 سانتی متری از خاک قرار دارند ،آبیاری باید سنگین انجام شود.اگر پس از آبیاری اول در سطح خاک سله به وجود آید 3-4 روز پس از آبیاری باید به وسیله سله شکن یک نوبت سله شکنی انجام شودتا زعفران بهتر ویکدست سبز شود.

پس از آبیاری اول پیاز ها بیدار میشوند، ریشه می دوانند واز اواخر مهر ماه غده زعفران شروع به گل دادن میکند.هر غده به طور متوسط 1-2-3 گل می دهد.گل های زیبا زعفران صبح زود باز می شوند؛بنابرین بهتر است قبل از طلوع آفتاب گل ها برداشته شوند.در سال اول فقط پیاز ها ی درشت گل میدهند.پس از برداشت گل ها آبیاری نوبت دوم را انجام دهید. با پایان یافتن دوره گل دهی به مرور زمان برگ های باریک زعفران می رویند.

گیاه زعفران ساقه ندارد.برگ ها و دم گل از روی غده در غلاف سفید ونازکی از زمین می رویند.در پاییز پس از آبیاری دوم (زمستان وبهار تا اواخر اردیبهشت )چنانچه میزان بارندگی کم باشد هر 15-20 دقیقه یک بار باید مزرعه زعفران را آبیاری کنید.

در صورت وجود بارندگی به میزان بیشتر از 25 میلیمتر ومرطوب بودن سطح خاک آبیاری زمین باید به تعویق بیفتد.باید توجه داشته باشیدکه آبیاری را در شب های یخبندان انجام ندهید؛زیرا به پیاز زعفران آسیب وارد میشود.اگر بعد از آبیاری سله به وجود آید باید سله شکنی کنید.با سله شکنی کود حیوانی با لایه سطحی خاک مخلوط می شود.سله شکنی باعث می شود گل ها به آسانی از خاک بیرون بیایند.بعد از سله شکنی برای هموار کردن سطح خاک وچسباندن خاک به پیاز ها باید زمین را ماله بکشید.

کود دهی

برای تقویت بوته ها ودرشت شدن پیاز ها باید از کود اوره استفاده کنید.این کود را به میزان 100 کیلوگرم در هکتار ،در3نوبت (هر نوبتkg33) قبل از آبیاری نوبت دوم در سطح مزرعه پخش کنید.در صورت مصرف نکردن کود اوره در زمان آبیاری ،می توانید با محلول کود اوره با غلظت 5 در هزار طی 2 تا3 نوبت در ماههای بهمن واسفند ،نیاز گیاه به ازت را تامین کنید.

برداشت زعفران

گل دهی زعفران بعد از آبیاری نخست به فاصله 2-3 هفته متناسب با درجه حرارت هوا انجام می شود.گل ها در هوای نسبتا گرم دیرتر و در هوای نسبتا سردودر زیر سایه زودتر باز میشوند.هر غدر آبیاری اول دیرتر انجام می شود. به طور معمول دوره گل دهی حدود15-20 روز ودوره برداشت حدود10-15 روز است.

در دوره برداشت تعداد گل ها در یک هفته بهاندازه ای زیاد میشود که گاهی در یک روز لازم است در 2 نوبت گل ها را برداشت کنید.

زمان وطرز برداشت گل ها

برداشت گل زعفران فقط با دست انجام می گیرد.بهترین

زمان برداشت گل (به منظور حفظ مرغوبیت،عطر ورنگ زعفران) صبح خیلی زود وقبل از باز شدن غنچه ها است؛

زیرا جمع آوری غنچه ها آسان تر است وکلاله گل نیز کمترآسیب میبیند.

قسمت قابل استفاده در گل زعفران کلاله قرمز رنگ آن به همراه میله خامه است .برای جدا کردن کلاله از گل باید سعی کنیدغنچه ها را در همان روزکه باز شده اند بچینید؛سپس لوله گل را با ناخن بشکافیدومیله سفید مادگی (خامه) را به همراه 3 کلاله قرمز رنگش از درون لوله گل بیرون آورید.

دسته کردن زعفران:

پس از جدا کردن مادگی آنها را در یک جهت روی هم بچینید به طوری که خامه ها روی یکدیگر وکلاله ها نیز روی هم قرار گیرند؛سپس دسته های زعفران را با نخ قرمزابریشمی یا نخ معمولی ببندید.

خشک کردن زعفران:

پس از دسته بندی زعفران دسته های زعفران را در سبدی که داخل آن را با پارچه نازکی پوشانیده ایددر سایه قرار دهید یا در اتاقی که حرارت آن با توجه به فصل سرما مناسب است آویزان کنید.

هرچند روز یکبار دسته ها را بر گردانیدتا دسته های زعفران خشک شوند.وقتی که رشته ها ی کلاله با فشار بین 2 انگشت خرد شوند؛میتوان گفت دسته ها خشک شده اند وآماده مصرف وعرضه بازار هستند.خشک کردن صحیح و دسته بندی مناسب زعفران اثر زیادی در کیفیت بازار پسندی آن دارد.

علف های هرز وآفت ها وبیماری های زعفران:

علف های هرز نقش مهمی در کم شدن رشد ومحصول زعفران دارند.بوته زعفران ظریف وکوتاه است وبه راحتی به وسیله علف های هرز ازبین می رود.برای مبارزه با علف های هرز 2 روش وجود دارد.

الف:روش مکانیکی

ب:روش شیمیایی

الف:روش مکانیکی(وجین کردن ):نخستین وجین زعفران بعد از برداشت گل ها ،دومین وجین با فاصله حدود یکماه،وجین سوم به هنگام برداشت علوفه زعفران و آخرین وجین در صورت نیاز در فصل تابستان انجام دهید.

ب:روش شیمیایی:به هنگام خواب تابستانی زعفران،میتوانید از بعضی علف کش ها استفاده کنید.برای این کار بهتر است با کارشناسان حفظ نباتات مشورت کنید.

آفت های زعفران:

کرم پیازخوار:یکی از آفت های زعفران ،کرم پیاز خوار سفید رنگ است.این کرم در زیر خاک فعالیت می کند.پژمردگی زرد شدن برگها وخشکیدن ناگهانی آنها می تواند نشانه وجود این آفت باشد.

این آفت خسارت زیادی به گیاه زعفران وارد می کند.برای مبارزه با این آفت می توانید از سم سوین استفاده کنید.

خرگوش:تنها سبزی قابل توجه در فصل زمستان برگهای سبز زعفران است .خرگوش برای رفع گرسنگی علاقه وافری به خوردن این سبزی خوش خوراک دارد.

موش:موش ها از پیاز وبرگ های زعفران تغذیه می کنند.بهترین راه مبارزه با این حیوان استفاده از قرص های (تدخینی) در سوراخ ها وطعمه مسموم در لانه آنهاست.

بیماری های زعفران

سیاهک زعفران:مهمترین بیماری زعفران (سیاهک زعفران) است.این بیماری به صورت لکه های ریز قهوه ای رنگ وپس از مدتی به صورت سیاه رنگ بر روی برگ ها دیده می شود.

به محض دیدن این لکه ها بر روی برگ،برگهای آلوده را خارج کنید وآنها را بسوزانید.

تشخيص زعفران :

چون زعفران بسیار گران قیمت می‌باشد، از قدیم سوداگران حقه باز در آن دستکاری می‌کردند و مجازات تقلب در زعفران گاهی حکم اعدام داشته‌است. مهم ترین تقلبی که به عنوان زعفران صورت می‌گیرد گل رنگ می‌باشد که شباهتی به زعفران دارد و می‌تواند ایجاد رنگ زرد کند.گاهی برای اضافه شدن وزن به آن روغن یا آب نبات و عسل اسپری می‌کنند. بهترین نوع زعفران زعفرانی است که به آن دختر پیچ می‌گویند یعنی صد درصد طبیعی است و سر ریشه دست نخورده‌است مانند رشته‌ای نخ قرمز است که پایین آن سفید و نیمه بالای آن قرمز است.

.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 آبان 1393برچسب:, ] [ 23:5 ] [ علی مرادی ]

چند روزی است که شاهد بارندگی و نزول رحمت الهی هستیم .بارانی که زندگی موجودات به این رحمت خدایی بستگی دارد . بارش باران که موجب شادی کشاورزان شد.

بارش باران این شعر دوران مدرسه را به یاد می آورد:

باز بارن با ترانه

با گوهرهای فراوان

می خورد بر بام خانه ......

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:, ] [ 15:40 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 12 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 15:22 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 12:58 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 11:59 ] [ علی مرادی ]

م

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 13 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 23:9 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 13 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 1:24 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 16:59 ] [ علی مرادی ]

باز محرم شد و دلها شکست از غم زینب دل زهرا شکست
باز محرم شد و لب تشنه شد از عطش خاک کمرها شکست
آب در این تشنگی از خود گذشت دجله به خون شد دل صحرا شکست
قاسم و لیلا همه در خون شدند این چه غمی بود که دنیا شکست
محرم ماه غم نیست ماه عشق است محرم مَحرم درد حسین است

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 9 آبان 1393برچسب:, ] [ 11:15 ] [ علی مرادی ]

با فرارسیدن ماه محرم الحرام ، ماه حزن و اندوه اهل بیت (علیهم السلام) جوانان عزیز روستا با همتی خالصانه ، در تکاپوی سیاهپوش کردن و آماده کردن فضای روستا و هیئتحسینیشدند تا در ماه محرم بتوانند در فضایی مطلوب و حسینی به عزاداری بپردازند.

امسال هم همچون سنوات گذشته سعی مسئولین فرهنگی ، شورای اسلامی و هیئت امناء هیئتحسینی روستا بر این است با تمهید مقدمات لازم و برنامه ریزی مناسب زمینه استفاده بهتر همولایتی های عزیزمان از برنامه های ماه محرم فراهم گردد.

در این راستا و با توجه به جلساتی که برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین حجت غلامی ومداحان اهل بیت سید کریم وسید محسن حسینی انشاء الله در ماه محرم افاضه فیض خواهند نمود.

همنان منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در راستای بهتر شدن برنامه های محرم هستیم

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:, ] [ 19:19 ] [ علی مرادی ]

در دنیای امروز توسعه همه جانبه جز با مشارکت آحاد مردم امکان پذیر نمی باشد. از این رو مشارکت همه مردم در توسعه و آبادانی روستا ضرورتی اجتناب ناپذیر است. شناخت مشکلات و کمبودها و نارسائیها و ارائه راه حل و پیشنهادات سازنده زمینه ساز عمران و آبادانی روستا در ابعاد مختلف بوده و ایجاد روستایی توسعه یافته مبتنی بر الگوی ایرانی – اسلامی که مطالبه مقام معظم رهبری نیز می باشد. دهیاری و شورای اسلامی متعهد به استفاده از تمام ظرفیتهای فکری همشهریان در جهت حل مشکلات می باشند. از این رو از شما فرهیخته ی ارجمند تقاضا می شود تا نقطه نظرات خود را در تمام زمینه ها و مسائل موجود در روستا را به صورت شفاف و صریح بیان کنید.

ایمیل دهیار: razmara86@yahoo.com

همچنین می توانید انتقاد ها و پیشنهاد خود را در همین وبلاگ بیان کنید.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، اطلاعیه، مشکلات روستا، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:, ] [ 22:35 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:, ] [ 21:8 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 18:39 ] [ علی مرادی ]

عکس های ارسالی از آقای محمود احمدی

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 23 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 11:34 ] [ علی مرادی ]

پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی در مورد امامزاده سید جلیل این چنین نوشتند:

آستان امامزادهسیدجلیل (علیه السلام) در شهرستان فردوس، روستای امرودکان واقع شده است. بنای اولیه این آستان از گِل و خشت ساخته شده بود و کارشناسان میراث فرهنگی آن را مربوط به دوره قاجاریه می دانند. این ساختمان که به علت بی توجهی تبدیل به خرابه ای شده ای بود، پاتوق افراد فقیر و گداها ی دوره گرد بود و مدتها به عنوان انبار هیزم حمام روستا از آن استفاده می شد. تا اینکه در یکی از روزها خانم نساء رمضانی به هنگام عبور از این محل سید جوانی را در کنار پنجره این خرابه می بیند و او می گوید: خواهر به مردم دِه بگو این محل امامزاده است؛ آن را تعمیر و احترام نمایند. خانم رمضانی در بیان خاطراتش می گوید ابتدا گمان کردم که ایشان یکی از سادات فقیر می باشد، سرم را پایین انداختم و رد شدم ولی لحظاتی بعد به فکر فرو رفتم که ایشان که بود که چنین حرفی را زد؟ بر گشتم اما اثری از ایشان ندیدم . این خبر بین مردم شایع شد و مردم شروع به تعمیر و بازسازی این مکان کردند. دو سال از این قضیه گذشت. این خانم مجدداً همان فرد قبلی را در خواب می بیند که او مشتی از شن های کف رودخانه را در روی دامنش می گذارد. او می گوید: من دامنم را گرفتم و از ترس بی هوش شدم. وقتی به هوش آمدم همسرم به صورتم آب می پاشید. در این موقع دامن خود را باز کردم سکه بزرگی در آن بود که به برکت آن وضع زندگی ما خوب شد و توانستیم آب و املاک زیادی بخریم. این بنا در بازسازی سال های 1315 ـ 1314 به صورت زیارتگاه در آمد و در هنگام بازسازی سردابه ای در زیر ساختمان پیدا شد.
امکانات رفاهی ـ خدماتی این آستان 3 ساعت آب موقوفه از قنات امرودکان سفلی می باشد.

منبع:http://www.emamzadegan.ir/emamzadehbank/Show.aspx?ID=26343

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، امامزاده سید جلیل، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, ] [ 19:11 ] [ علی مرادی ]

برداشت گل زعفران در روستای امرودکانآغاز شد

چگونه زعفران بکاریم

زعفران گیاهی از خانواده زنبقیان است که از راه پیاز تکثیر می شود.زعفران گیاهی چند ساله است؛زیرا به مدت 4تا12سال محصول می دهد.دوره فعالیت پیاز زعفران هر سال از اوایل آبان تا اردیبهشت سال آینده است.گلدهی وبرداشت محصول از اواخر مهر ماه تا اواسط آبان صورت می گیرد.

با شروع فصل گرم برگها زرد وخشک میشوند؛ ولی پیازها سالم می مانند،به اصطلاح خواب تابستانی آغاز میشود.

زعفران در مناطق گرم وخشک قابل کشت وپرورش است.گل زعفران نخستین قسمتی است که در اوایل فصل پاییزظاهر میشود.

در سال اول کشت،به علت ضعیف بودن پیاز ها ومحکم نبودن آنها در خاک، جوانه های گل،توانایی کافی برای رشد ندارند،حتی برگ ها در سال اول دیرتر ازحد معمول ظاهر میشوند.


ویژگیهای گیاه زعفران

زعفران گیاهی چند ساله است که بیشتر در مناطق گرم وخشک می روید.گل زعفران بنفش رنگ است وبذر تولید نمیکند یا کمتر تولید میکند.به همین دلیل تکثیر زعفران به وسیله پیاز انجام میشود.پوشش گل از سه برگ وسه کاسبرگ به رنگ بنفش تشکیل شده است.تعدادپرچم ها 3 عدد است.برگها بعد از گل ظاهر میشود.برگ ها مستقیم از روی پیاز ها خارج می شوند وساقه هوایی ندارد.

پیاز زعفران زیرزمینی گرد وتوپری است که پوسته های قهوه ای رنگ دارد.این پیاز مانند پیاز خوراکی لایه لایه نیست.قطر پیاز های جوان زعفران3-5 سانتی متر ومغز آن سفید رنگ است.برگ های زعفران تا ارتفاع 30-40 سانتی متر از سطح خاک رشد میکنند.

خواص دارویی زعفران

زعفران هضم غذا را آسان میکند.

در رفع بی خوابی وتشنج مفید است.

تقویت کننده کبد است.

برای درمان بیماریهای چشم استفاده میشود.

زعفران برای رفع سنگ کلیه استفاده می شود.

زعفران در ایجاد نشاط ،شادی وکم کردن افسردگی موثر است.

کاشت زعفران:

زمین مناسب برای کشت زعفران:

بوته زعفران می تواند در هر خاکی رشد کند؛اما بهترین خاک برای رشدزعفران خاک رسی شنی است.(یعنی سه قسمت رسی ویک قسمت شنی)زمینی که برای زراعت زعفران انتخاب میشود،باید حد اقل برای مدت 4 سال زراعی به کشت زعفران اختصاص داده شود،آفتابگیرودور از سایه درختان باشد.

آماده سازی زمین برای کشت:

در اوایل بهار،کودحیوانی پوسیده را به خاک بدهید؛سپس وغتی که خاک ،گاورو شد ،یعنی رطوبت خاک برای شخم مناسب شد،زمین را شخم بزنید تا کود با خاک مخلوط شود.اگربه هنگام شخم زدنزمین دارای کلوخ بود، با استفاده از ماله کلوخ ها را خرد وسطح زمین را صاف وهموار کنید؛سپس با فاصله دو هفته ،زمین را با گاوآهن در جهت عمود بر جهت شخم قبل،مجدداٌ شخم بزنید؛بعد از اینکه عملیات خاکورزی به خوبی انجام شد،زمین را کرت بندی کنید،یا اینکه با استفاده از وسایل مکانیکی مانند فاروئر،زمی را به صورت فارو در آورید.ابعاد کرت ها بستگی به شیب زمین دارد. در کشت جوی وپشته ای فاصله جوی هه از یکدیگربه طور متوسط 30-40 سانتی متر است.

در خرداد ماه در صورت مشاهده علف های هرز ، با آنها به صورت مکانیکی ویا بااستفاده از وسایل شخم سطحی مبارزه کنید.

نوع ومقدار پیاز زعفران

زعفران به وسیله بنه یا پیاز های توپر زیاد می شود.اندازهپیاز های زعفران متفاوت است.از اندازه یک فندق تا یک گردوبا هم تفاوت دارند.

پیاز هایی که انتخاب میکنید باید درشت تر از یک فندق (حدود 6 گرم) سالم بدون زخم وشاداب باشند.

بهتر است قبل از کاشت،پیاز ها را به وسیله سم های قارچ کش ضد عفونی کنید.پیاز های ریز پوک وزخمی را باید قبل از ضد عفونی برای تغذیه دام جدا کرد.

مقدار پیاز مورد نیاز برای کاشت بسته به ریزی ودرشتی از 10 تا 30 تن در هکتار متفاوت است.به طور معمول کشاورزان در روش سنتی در هر گودال، پیاز ها را به صورت دسته های3،5،7؛حتی 15 تایی میکارند.

زمان کاشت پیاز زعفران

پیاز زعفران از اوایل فصل تابستان تا اوایل فصل پاییزقابل کشت است.به شرط اینکه در طول این مدت رطوبتی به پیاز ها نرسد؛زیرا در صورت رسیدن رطوبت به پیاز ها قبل از پاییز خواب تابستانه شکسته می شود وپیاز تولید به برگ می کند.

روش های کاشت پیاز زعفران

1-روش کشت کرتی:

ابتدا به وسیله بیل یا گاوآهن شیاری به عمق 15-20 سانتی متر در زمین ایجاد کنید؛وقتی که شیار اول ایجاد شدشیار دوم را در کنار شیار اول ، با فاصله 30-35 سانتی متر از آن ایجاد می کنیم .شیار دوم و بقیه شیار ها را مانند شیار اول بکارید.پس از کاشت پیاز ها سطح زمین را با ماله صاف ویکنواخت کنید.

2-روش کشت جوی وپشته ای:

بعد از ایجاد جوی وپشته ها پیازهای زعفران را با فاصله 20-35 سانتی متری از یکدیگر بکارید.

عمق کاشت زعفران:

عمق کاشت پیاز زعفران باید طوری باشد که روی پیاز ها با 15-20 سانتیمتر از خاک پوشیده شود.در موقع کاشت،سر پیاز که دارای جوانه است به طرف بالا قرار گیرد.

کشت پیاز ها در عمق 20 سانتی متر سبب می شود که پیاز ها در زمستان از سرما و یخبندان و در تابستان از گرمازدگی در امان باشند.

آبیاری:

پس از کاشت پیاز ها بسته به سردی وگرمی هوا از اوایل تا اواسط مهرماه ، نخستین آبیاری زمین را انجام دهید.با توجه به اینکه پیاز ها در عمق 20 سانتی متری از خاک قرار دارند ،آبیاری باید سنگین انجام شود.اگر پس از آبیاری اول در سطح خاک سله به وجود آید 3-4 روز پس از آبیاری باید به وسیله سله شکن یک نوبت سله شکنی انجام شودتا زعفران بهتر ویکدست سبز شود.

پس از آبیاری اول پیاز ها بیدار میشوند، ریشه می دوانند واز اواخر مهر ماه غده زعفران شروع به گل دادن میکند.هر غده به طور متوسط 1-2-3 گل می دهد.گل های زیبا زعفران صبح زود باز می شوند؛بنابرین بهتر است قبل از طلوع آفتاب گل ها برداشته شوند.در سال اول فقط پیاز ها ی درشت گل میدهند.پس از برداشت گل ها آبیاری نوبت دوم را انجام دهید. با پایان یافتن دوره گل دهی به مرور زمان برگ های باریک زعفران می رویند.

گیاه زعفران ساقه ندارد.برگ ها و دم گل از روی غده در غلاف سفید ونازکی از زمین می رویند.در پاییز پس از آبیاری دوم (زمستان وبهار تا اواخر اردیبهشت )چنانچه میزان بارندگی کم باشد هر 15-20 دقیقه یک بار باید مزرعه زعفران را آبیاری کنید.

در صورت وجود بارندگی به میزان بیشتر از 25 میلیمتر ومرطوب بودن سطح خاک آبیاری زمین باید به تعویق بیفتد.باید توجه داشته باشیدکه آبیاری را در شب های یخبندان انجام ندهید؛زیرا به پیاز زعفران آسیب وارد میشود.اگر بعد از آبیاری سله به وجود آید باید سله شکنی کنید.با سله شکنی کود حیوانی با لایه سطحی خاک مخلوط می شود.سله شکنی باعث می شود گل ها به آسانی از خاک بیرون بیایند.بعد از سله شکنی برای هموار کردن سطح خاک وچسباندن خاک به پیاز ها باید زمین را ماله بکشید.

کود دهی

برای تقویت بوته ها ودرشت شدن پیاز ها باید از کود اوره استفاده کنید.این کود را به میزان 100 کیلوگرم در هکتار ،در3نوبت (هر نوبتkg33) قبل از آبیاری نوبت دوم در سطح مزرعه پخش کنید.در صورت مصرف نکردن کود اوره در زمان آبیاری ،می توانید با محلول کود اوره با غلظت 5 در هزار طی 2 تا3 نوبت در ماههای بهمن واسفند ،نیاز گیاه به ازت را تامین کنید.

برداشت زعفران

گل دهی زعفران بعد از آبیاری نخست به فاصله 2-3 هفته متناسب با درجه حرارت هوا انجام می شود.گل ها در هوای نسبتا گرم دیرتر و در هوای نسبتا سردودر زیر سایه زودتر باز میشوند.هر غدر آبیاری اول دیرتر انجام می شود. به طور معمول دوره گل دهی حدود15-20 روز ودوره برداشت حدود10-15 روز است.

در دوره برداشت تعداد گل ها در یک هفته بهاندازه ای زیاد میشود که گاهی در یک روز لازم است در 2 نوبت گل ها را برداشت کنید.

زمان وطرز برداشت گل ها

برداشت گل زعفران فقط با دست انجام می گیرد.بهترین

زمان برداشت گل (به منظور حفظ مرغوبیت،عطر ورنگ زعفران) صبح خیلی زود وقبل از باز شدن غنچه ها است؛

زیرا جمع آوری غنچه ها آسان تر است وکلاله گل نیز کمترآسیب میبیند.

قسمت قابل استفاده در گل زعفران کلاله قرمز رنگ آن به همراه میله خامه است .برای جدا کردن کلاله از گل باید سعی کنیدغنچه ها را در همان روزکه باز شده اند بچینید؛سپس لوله گل را با ناخن بشکافیدومیله سفید مادگی (خامه) را به همراه 3 کلاله قرمز رنگش از درون لوله گل بیرون آورید.

دسته کردن زعفران:

پس از جدا کردن مادگی آنها را در یک جهت روی هم بچینید به طوری که خامه ها روی یکدیگر وکلاله ها نیز روی هم قرار گیرند؛سپس دسته های زعفران را با نخ قرمزابریشمی یا نخ معمولی ببندید.

خشک کردن زعفران:

پس از دسته بندی زعفران دسته های زعفران را در سبدی که داخل آن را با پارچه نازکی پوشانیده ایددر سایه قرار دهید یا در اتاقی که حرارت آن با توجه به فصل سرما مناسب است آویزان کنید.

هرچند روز یکبار دسته ها را بر گردانیدتا دسته های زعفران خشک شوند.وقتی که رشته ها ی کلاله با فشار بین 2 انگشت خرد شوند؛میتوان گفت دسته ها خشک شده اند وآماده مصرف وعرضه بازار هستند.خشک کردن صحیح و دسته بندی مناسب زعفران اثر زیادی در کیفیت بازار پسندی آن دارد.

علف های هرز وآفت ها وبیماری های زعفران:

علف های هرز نقش مهمی در کم شدن رشد ومحصول زعفران دارند.بوته زعفران ظریف وکوتاه است وبه راحتی به وسیله علف های هرز ازبین می رود.برای مبارزه با علف های هرز 2 روش وجود دارد.

الف:روش مکانیکی

ب:روش شیمیایی

الف:روش مکانیکی(وجین کردن ):نخستین وجین زعفران بعد از برداشت گل ها ،دومین وجین با فاصله حدود یکماه،وجین سوم به هنگام برداشت علوفه زعفران و آخرین وجین در صورت نیاز در فصل تابستان انجام دهید.

ب:روش شیمیایی:به هنگام خواب تابستانی زعفران،میتوانید از بعضی علف کش ها استفاده کنید.برای این کار بهتر است با کارشناسان حفظ نباتات مشورت کنید.

آفت های زعفران:

کرم پیازخوار:یکی از آفت های زعفران ،کرم پیاز خوار سفید رنگ است.این کرم در زیر خاک فعالیت می کند.پژمردگی زرد شدن برگها وخشکیدن ناگهانی آنها می تواند نشانه وجود این آفت باشد.

این آفت خسارت زیادی به گیاه زعفران وارد می کند.برای مبارزه با این آفت می توانید از سم سوین استفاده کنید.

خرگوش:تنها سبزی قابل توجه در فصل زمستان برگهای سبز زعفران است .خرگوش برای رفع گرسنگی علاقه وافری به خوردن این سبزی خوش خوراک دارد.

موش:موش ها از پیاز وبرگ های زعفران تغذیه می کنند.بهترین راه مبارزه با این حیوان استفاده از قرص های (تدخینی) در سوراخ ها وطعمه مسموم در لانه آنهاست.

بیماری های زعفران

سیاهک زعفران:مهمترین بیماری زعفران (سیاهک زعفران) است.این بیماری به صورت لکه های ریز قهوه ای رنگ وپس از مدتی به صورت سیاه رنگ بر روی برگ ها دیده می شود.

به محض دیدن این لکه ها بر روی برگ،برگهای آلوده را خارج کنید وآنها را بسوزانید.

تشخيص زعفران :

چون زعفران بسیار گران قیمت می‌باشد، از قدیم سوداگران حقه باز در آن دستکاری می‌کردند و مجازات تقلب در زعفران گاهی حکم اعدام داشته‌است. مهم ترین تقلبی که به عنوان زعفران صورت می‌گیرد گل رنگ می‌باشد که شباهتی به زعفران دارد و می‌تواند ایجاد رنگ زرد کند.گاهی برای اضافه شدن وزن به آن روغن یا آب نبات و عسل اسپری می‌کنند. بهترین نوع زعفران زعفرانی است که به آن دختر پیچ می‌گویند یعنی صد درصد طبیعی است و سر ریشه دست نخورده‌است مانند رشته‌ای نخ قرمز است که پایین آن سفید و نیمه بالای آن قرمز است.

.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 آبان 1393برچسب:, ] [ 23:5 ] [ علی مرادی ]

چند روزی است که شاهد بارندگی و نزول رحمت الهی هستیم .بارانی که زندگی موجودات به این رحمت خدایی بستگی دارد . بارش باران که موجب شادی کشاورزان شد.

بارش باران این شعر دوران مدرسه را به یاد می آورد:

باز بارن با ترانه

با گوهرهای فراوان

می خورد بر بام خانه ......

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:, ] [ 15:40 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 12 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 15:22 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 12:58 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 11:59 ] [ علی مرادی ]

م

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 13 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 23:9 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 13 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 1:24 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ، ،
برچسب‌ها:
[ دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 16:59 ] [ علی مرادی ]

باز محرم شد و دلها شکست از غم زینب دل زهرا شکست
باز محرم شد و لب تشنه شد از عطش خاک کمرها شکست
آب در این تشنگی از خود گذشت دجله به خون شد دل صحرا شکست
قاسم و لیلا همه در خون شدند این چه غمی بود که دنیا شکست
محرم ماه غم نیست ماه عشق است محرم مَحرم درد حسین است

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ جمعه 9 آبان 1393برچسب:, ] [ 11:15 ] [ علی مرادی ]

با فرارسیدن ماه محرم الحرام ، ماه حزن و اندوه اهل بیت (علیهم السلام) جوانان عزیز روستا با همتی خالصانه ، در تکاپوی سیاهپوش کردن و آماده کردن فضای روستا و هیئتحسینیشدند تا در ماه محرم بتوانند در فضایی مطلوب و حسینی به عزاداری بپردازند.

امسال هم همچون سنوات گذشته سعی مسئولین فرهنگی ، شورای اسلامی و هیئت امناء هیئتحسینی روستا بر این است با تمهید مقدمات لازم و برنامه ریزی مناسب زمینه استفاده بهتر همولایتی های عزیزمان از برنامه های ماه محرم فراهم گردد.

در این راستا و با توجه به جلساتی که برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین حجت غلامی ومداحان اهل بیت سید کریم وسید محسن حسینی انشاء الله در ماه محرم افاضه فیض خواهند نمود.

همنان منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در راستای بهتر شدن برنامه های محرم هستیم

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:, ] [ 19:19 ] [ علی مرادی ]

در دنیای امروز توسعه همه جانبه جز با مشارکت آحاد مردم امکان پذیر نمی باشد. از  این رو مشارکت همه مردم در توسعه و آبادانی روستا ضرورتی اجتناب ناپذیر است. شناخت مشکلات و کمبودها و نارسائیها و ارائه راه حل و پیشنهادات سازنده زمینه ساز عمران و آبادانی روستا در ابعاد مختلف بوده و ایجاد روستایی توسعه یافته مبتنی بر الگوی ایرانی – اسلامی که مطالبه مقام معظم رهبری نیز می باشد. دهیاری و شورای اسلامی متعهد به استفاده از تمام ظرفیتهای فکری همشهریان در جهت حل مشکلات می باشند. از این رو از شما فرهیخته ی ارجمند تقاضا می شود تا نقطه نظرات خود را در تمام زمینه ها و مسائل موجود در روستا را به صورت شفاف و صریح بیان کنید.

ایمیل دهیار: razmara86@yahoo.com   

همچنین می توانید انتقاد ها و پیشنهاد خود را در همین وبلاگ بیان کنید.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، اطلاعیه، مشکلات روستا، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:, ] [ 22:35 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:, ] [ 21:8 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 29 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 18:39 ] [ علی مرادی ]

عکس های ارسالی از آقای محمود احمدی

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ جمعه 23 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 11:34 ] [ علی مرادی ]

پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی در مورد امامزاده سید جلیل این چنین نوشتند:

آستان امامزاده سیدجلیل (علیه السلام) در شهرستان فردوس، روستای امرودکان واقع شده است. بنای اولیه این آستان از گِل و خشت ساخته شده بود و کارشناسان میراث فرهنگی آن را مربوط به دوره قاجاریه می دانند. این ساختمان که به علت بی توجهی تبدیل به خرابه ای شده ای بود، پاتوق افراد فقیر و گداها ی دوره گرد بود و مدتها به عنوان انبار هیزم حمام روستا از آن استفاده می شد. تا اینکه در یکی از روزها خانم نساء رمضانی به هنگام عبور از این محل سید جوانی را در کنار پنجره این خرابه می بیند و او می گوید: خواهر به مردم دِه بگو این محل امامزاده است؛ آن را تعمیر و احترام نمایند. خانم رمضانی در بیان خاطراتش می گوید ابتدا گمان کردم که ایشان یکی از سادات فقیر می باشد، سرم را پایین انداختم و رد شدم ولی لحظاتی بعد به فکر فرو رفتم که ایشان که بود که چنین حرفی را زد؟ بر گشتم اما اثری از ایشان ندیدم . این خبر بین مردم شایع شد و مردم شروع به تعمیر و بازسازی این مکان کردند. دو سال از این قضیه گذشت. این خانم مجدداً همان فرد قبلی را در خواب می بیند که او مشتی از شن های کف رودخانه را در روی دامنش می گذارد. او می گوید: من دامنم را گرفتم و از ترس بی هوش شدم. وقتی به هوش آمدم همسرم به صورتم آب می پاشید. در این موقع دامن خود را باز کردم سکه بزرگی در آن بود که به برکت آن وضع زندگی ما خوب شد و توانستیم آب و املاک زیادی بخریم. این بنا در بازسازی سال های 1315 ـ 1314 به صورت زیارتگاه در آمد و در هنگام بازسازی سردابه ای در زیر ساختمان پیدا شد.
امکانات رفاهی ـ خدماتی این آستان 3 ساعت آب موقوفه از قنات امرودکان سفلی می باشد.

منبع:http://www.emamzadegan.ir/emamzadehbank/Show.aspx?ID=26343

 

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، امامزاده سید جلیل، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 22 آبان 1393برچسب:, ] [ 19:11 ] [ علی مرادی ]

برداشت گل زعفران در روستای امرودکان آغاز  شد

چگونه زعفران بکاریم

زعفران گیاهی از خانواده زنبقیان است که از راه پیاز تکثیر می شود.زعفران گیاهی چند ساله است؛زیرا به مدت 4تا12سال محصول می دهد.دوره فعالیت پیاز زعفران هر سال از اوایل آبان تا اردیبهشت سال آینده است.گلدهی وبرداشت محصول از اواخر مهر ماه تا اواسط آبان صورت می گیرد.

با شروع فصل گرم برگها زرد وخشک میشوند؛ ولی پیازها سالم می مانند،به اصطلاح خواب تابستانی آغاز میشود.

زعفران در مناطق گرم وخشک قابل کشت وپرورش است.گل زعفران نخستین قسمتی است که در اوایل فصل پاییزظاهر میشود.

 در سال اول کشت،به علت ضعیف بودن پیاز ها ومحکم نبودن آنها در خاک، جوانه های گل،توانایی کافی برای رشد ندارند،حتی برگ ها در سال اول دیرتر ازحد معمول ظاهر میشوند.


 

ویژگیهای گیاه زعفران

زعفران گیاهی چند ساله است که بیشتر در مناطق گرم وخشک می روید.گل زعفران بنفش رنگ است وبذر تولید نمیکند یا کمتر تولید میکند.به همین دلیل تکثیر زعفران به وسیله پیاز انجام میشود.پوشش گل از سه برگ وسه کاسبرگ  به رنگ بنفش تشکیل شده است.تعدادپرچم ها 3 عدد است.برگها بعد از گل ظاهر میشود.برگ ها مستقیم از روی پیاز ها خارج می شوند وساقه هوایی ندارد.

پیاز زعفران زیرزمینی گرد وتوپری است که پوسته های قهوه ای رنگ دارد.این پیاز مانند پیاز خوراکی لایه لایه نیست.قطر پیاز های جوان زعفران3-5 سانتی متر ومغز آن سفید رنگ است.برگ های زعفران تا ارتفاع 30-40 سانتی متر از سطح خاک رشد میکنند.

 خواص دارویی زعفران

زعفران هضم غذا را آسان میکند.

در رفع بی خوابی وتشنج مفید است.

تقویت کننده کبد است.

برای درمان بیماریهای چشم استفاده میشود.

زعفران برای رفع سنگ کلیه استفاده می شود.

زعفران در ایجاد نشاط ،شادی وکم کردن افسردگی موثر است.

 کاشت زعفران:

زمین مناسب برای کشت زعفران:

بوته زعفران می تواند در هر خاکی رشد کند؛اما بهترین خاک برای رشدزعفران خاک رسی شنی است.(یعنی سه قسمت رسی ویک قسمت شنی)زمینی که برای زراعت زعفران انتخاب میشود،باید حد اقل برای مدت 4 سال زراعی به کشت زعفران اختصاص داده شود،آفتابگیرودور از سایه درختان باشد.

آماده سازی زمین برای کشت:

در اوایل بهار،کودحیوانی پوسیده را به خاک بدهید؛سپس وغتی که خاک ،گاورو شد ،یعنی رطوبت خاک برای شخم مناسب شد،زمین را شخم بزنید تا کود با خاک مخلوط شود.اگربه هنگام شخم زدنزمین دارای کلوخ بود، با استفاده از ماله کلوخ ها را خرد وسطح زمین را صاف وهموار کنید؛سپس با فاصله دو هفته ،زمین را با گاوآهن در جهت عمود بر جهت شخم قبل،مجدداٌ شخم بزنید؛بعد از اینکه عملیات خاکورزی به خوبی انجام شد،زمین را کرت بندی کنید،یا اینکه با استفاده از وسایل مکانیکی مانند فاروئر،زمی را به صورت فارو در آورید.ابعاد کرت ها بستگی به شیب زمین دارد. در کشت جوی وپشته ای فاصله جوی هه از یکدیگربه طور متوسط 30-40 سانتی متر است.

در خرداد ماه در صورت مشاهده علف های هرز ، با آنها به صورت مکانیکی ویا بااستفاده از وسایل شخم سطحی مبارزه کنید.

 نوع ومقدار پیاز زعفران

زعفران به وسیله بنه یا پیاز های توپر زیاد می شود.اندازهپیاز های زعفران متفاوت است.از اندازه یک فندق تا یک گردوبا هم تفاوت دارند.

پیاز هایی که انتخاب میکنید باید درشت تر از یک فندق (حدود 6 گرم) سالم بدون زخم وشاداب باشند.

بهتر است قبل از کاشت،پیاز ها را به وسیله سم های قارچ کش ضد عفونی کنید.پیاز های ریز پوک وزخمی را باید قبل از ضد عفونی برای تغذیه دام جدا کرد.

مقدار پیاز مورد نیاز برای کاشت بسته به ریزی ودرشتی از 10 تا 30 تن در هکتار متفاوت است.به طور معمول کشاورزان در روش سنتی در هر گودال، پیاز ها را به صورت دسته های3،5،7؛حتی 15 تایی میکارند.

زمان کاشت پیاز زعفران

پیاز زعفران از اوایل فصل تابستان تا اوایل فصل پاییزقابل کشت است.به شرط اینکه در طول این مدت رطوبتی به پیاز ها نرسد؛زیرا در صورت رسیدن رطوبت به پیاز ها قبل از پاییز خواب تابستانه شکسته می شود وپیاز تولید به برگ می کند.

روش های کاشت پیاز زعفران

1-روش کشت کرتی:

ابتدا به وسیله بیل یا گاوآهن شیاری به عمق 15-20 سانتی متر در زمین ایجاد کنید؛وقتی که شیار اول ایجاد شدشیار دوم را در کنار شیار اول ، با فاصله 30-35 سانتی متر از آن ایجاد می کنیم .شیار دوم و بقیه شیار ها را مانند شیار اول بکارید.پس از کاشت پیاز ها سطح زمین را با ماله صاف ویکنواخت کنید.

2-روش کشت جوی وپشته ای:

بعد از ایجاد جوی وپشته ها پیازهای زعفران را با فاصله 20-35 سانتی متری از یکدیگر بکارید.

 عمق کاشت زعفران:

عمق کاشت پیاز زعفران باید طوری باشد که روی پیاز ها با 15-20 سانتیمتر از خاک پوشیده شود.در موقع کاشت،سر پیاز که دارای جوانه است به طرف بالا قرار گیرد.

کشت پیاز ها در عمق 20 سانتی متر سبب می شود که پیاز ها در زمستان از سرما و یخبندان و در تابستان از گرمازدگی در امان باشند.

آبیاری:

پس از کاشت پیاز ها بسته به سردی وگرمی هوا از اوایل تا اواسط مهرماه ، نخستین آبیاری زمین را انجام دهید.با توجه به اینکه پیاز ها در عمق 20 سانتی متری از خاک قرار دارند ،آبیاری باید سنگین انجام شود.اگر پس از آبیاری اول  در سطح خاک سله به وجود آید 3-4 روز پس از آبیاری باید به وسیله سله شکن یک نوبت سله شکنی انجام شودتا زعفران بهتر ویکدست سبز شود.

پس از آبیاری اول پیاز ها بیدار میشوند، ریشه می دوانند واز اواخر مهر ماه غده زعفران شروع به گل دادن میکند.هر غده به طور متوسط 1-2-3 گل می دهد.گل های زیبا زعفران صبح زود باز می شوند؛بنابرین بهتر است قبل از طلوع آفتاب گل ها برداشته شوند.در سال اول فقط پیاز ها ی درشت گل میدهند.پس از برداشت گل ها آبیاری نوبت دوم را انجام دهید. با پایان یافتن دوره گل دهی به مرور زمان برگ های باریک زعفران می رویند.

گیاه زعفران ساقه ندارد.برگ ها و دم گل از روی غده در غلاف سفید ونازکی از زمین می رویند.در پاییز پس از آبیاری دوم (زمستان وبهار تا اواخر اردیبهشت )چنانچه میزان بارندگی کم باشد هر 15-20 دقیقه یک بار باید مزرعه زعفران را آبیاری کنید.

در صورت وجود بارندگی به میزان بیشتر از 25 میلیمتر ومرطوب بودن سطح خاک آبیاری زمین باید به تعویق بیفتد.باید توجه داشته باشیدکه آبیاری را در شب های یخبندان انجام ندهید؛زیرا به پیاز زعفران آسیب وارد میشود.اگر بعد از آبیاری سله به وجود آید باید سله شکنی کنید.با سله شکنی کود حیوانی با لایه سطحی خاک مخلوط می شود.سله شکنی باعث می شود گل ها به آسانی از خاک بیرون بیایند.بعد از سله شکنی برای هموار کردن سطح خاک وچسباندن خاک به پیاز ها باید زمین را ماله بکشید.

کود دهی

برای تقویت بوته ها ودرشت شدن پیاز ها باید از کود اوره استفاده کنید.این کود را به میزان 100 کیلوگرم در هکتار ،در3نوبت (هر نوبتkg33) قبل از آبیاری نوبت دوم در سطح مزرعه پخش کنید.در صورت مصرف نکردن کود اوره در زمان آبیاری ،می توانید با محلول کود اوره با غلظت 5 در هزار طی 2 تا3 نوبت در ماههای بهمن واسفند ،نیاز گیاه به ازت را تامین کنید.

برداشت زعفران

گل دهی زعفران بعد از آبیاری نخست به فاصله 2-3 هفته متناسب با درجه حرارت هوا انجام می شود.گل ها در هوای نسبتا گرم دیرتر و در هوای نسبتا سردودر زیر سایه زودتر باز میشوند.هر غدر آبیاری اول دیرتر انجام می شود. به طور معمول دوره  گل دهی حدود15-20 روز ودوره برداشت حدود10-15 روز است.

در دوره برداشت تعداد گل ها در یک هفته بهاندازه ای زیاد میشود که گاهی در یک روز لازم است در 2 نوبت گل ها را برداشت کنید.

زمان وطرز برداشت گل ها

برداشت گل زعفران فقط با دست انجام می گیرد.بهترین

 زمان برداشت گل (به منظور حفظ مرغوبیت،عطر ورنگ زعفران) صبح خیلی زود وقبل از باز شدن غنچه ها است؛

زیرا جمع آوری غنچه ها آسان تر است وکلاله گل نیز کمتر  آسیب میبیند.

قسمت قابل استفاده در گل زعفران کلاله قرمز رنگ آن به همراه میله خامه است .برای جدا کردن کلاله از گل باید سعی کنیدغنچه ها را در همان روزکه باز شده اند بچینید؛سپس لوله گل را با ناخن بشکافیدومیله سفید مادگی (خامه) را به همراه 3 کلاله قرمز رنگش از درون لوله گل بیرون آورید.

دسته کردن زعفران:

پس از جدا کردن مادگی آنها را در یک جهت روی هم بچینید به طوری که خامه ها روی یکدیگر وکلاله ها نیز روی هم قرار گیرند؛سپس دسته های زعفران را با نخ قرمزابریشمی یا نخ معمولی ببندید.

خشک کردن زعفران:

پس از دسته بندی زعفران دسته های زعفران را در سبدی که داخل آن را با پارچه نازکی پوشانیده ایددر سایه قرار دهید یا در اتاقی که حرارت آن با توجه به فصل سرما مناسب است آویزان کنید.

هرچند روز یکبار دسته ها را بر گردانیدتا دسته های زعفران خشک شوند.وقتی که رشته ها ی کلاله با فشار بین 2 انگشت خرد شوند؛میتوان گفت دسته ها خشک شده اند وآماده مصرف وعرضه بازار هستند.خشک کردن صحیح و دسته بندی مناسب زعفران اثر زیادی در کیفیت بازار پسندی آن دارد.

علف های هرز وآفت ها وبیماری های زعفران:

علف های هرز نقش مهمی در کم شدن رشد ومحصول زعفران دارند.بوته زعفران ظریف وکوتاه است وبه راحتی به وسیله علف های هرز ازبین می رود.برای مبارزه با علف های هرز 2 روش وجود دارد.

الف:روش مکانیکی

ب:روش شیمیایی 

الف:روش مکانیکی(وجین کردن ):نخستین وجین زعفران بعد از برداشت گل ها ،دومین وجین با فاصله حدود یکماه،وجین سوم به هنگام برداشت علوفه زعفران و آخرین وجین در صورت نیاز در فصل تابستان انجام دهید.

ب:روش شیمیایی:به هنگام خواب تابستانی زعفران،میتوانید از بعضی علف کش ها استفاده کنید.برای این کار بهتر است با کارشناسان حفظ نباتات مشورت کنید.

آفت های زعفران:

کرم پیازخوار:یکی از آفت های زعفران ،کرم پیاز خوار سفید رنگ است.این کرم در زیر خاک فعالیت می کند.پژمردگی زرد شدن برگها وخشکیدن ناگهانی آنها می تواند نشانه وجود این آفت باشد.

این آفت خسارت زیادی به گیاه زعفران وارد می کند.برای مبارزه با این آفت می توانید از سم سوین استفاده کنید.

خرگوش:تنها سبزی قابل توجه در فصل زمستان برگهای سبز زعفران است .خرگوش برای رفع گرسنگی علاقه وافری به خوردن این سبزی خوش خوراک دارد.

موش:موش ها از پیاز وبرگ های زعفران تغذیه می کنند.بهترین راه مبارزه با این حیوان استفاده از قرص های (تدخینی) در سوراخ ها وطعمه مسموم در لانه آنهاست.

بیماری های زعفران

سیاهک زعفران:مهمترین بیماری زعفران (سیاهک زعفران) است.این بیماری به صورت لکه های ریز قهوه ای رنگ وپس از مدتی به صورت سیاه رنگ بر روی برگ ها دیده می شود.

به محض دیدن این لکه ها بر روی برگ،برگهای آلوده را خارج کنید وآنها را بسوزانید. 

تشخيص زعفران :

چون زعفران بسیار گران قیمت می‌باشد، از قدیم سوداگران حقه باز در آن دستکاری می‌کردند و مجازات تقلب در زعفران گاهی حکم اعدام داشته‌است. مهم ترین تقلبی که به عنوان زعفران صورت می‌گیرد گل رنگ می‌باشد که شباهتی به زعفران دارد و می‌تواند ایجاد رنگ زرد کند.گاهی برای اضافه شدن وزن به آن روغن یا آب نبات و عسل اسپری می‌کنند. بهترین نوع زعفران زعفرانی است که به آن دختر پیچ می‌گویند یعنی صد درصد طبیعی است و سر ریشه دست نخورده‌است مانند رشته‌ای نخ قرمز است که پایین آن سفید و نیمه بالای آن قرمز است.

.

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ پنج شنبه 15 آبان 1393برچسب:, ] [ 23:5 ] [ علی مرادی ]

 

 

چند روزی است که شاهد بارندگی و نزول رحمت الهی هستیم .بارانی که زندگی موجودات به این رحمت خدایی بستگی دارد . بارش باران که موجب شادی کشاورزان شد. 

بارش باران این شعر دوران مدرسه را به یاد می آورد:

باز بارن با ترانه

با گوهرهای فراوان

می خورد بر بام خانه ......

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:, ] [ 15:40 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 12 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 15:22 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 12:58 ] [ علی مرادی ]

https://t.me/fernovin/15313
موضوعات مرتبط: ، ، ،
برچسب‌ها:
ادامه مطلب
[ چهار شنبه 14 آبان 1393برچسب:محرم93-روستای امرودکان, ] [ 11:59 ] [ علی مرادی ]

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

علی مرادی فرزند حاج محمدازروستای امرودکان هستم. هدف از این وبلاگ معرفی روستای قدیمی و زیبای امرودکان می باشد. از همه دوستان وهم ولایتی های محترم تقاضای همکاری دارم.
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1399
اسفند 1398 بهمن 1398 شهريور 1398 بهمن 1397 آبان 1397 شهريور 1397 مرداد 1397 تير 1397 ارديبهشت 1397 تير 1396 خرداد 1396 آذر 1395 شهريور 1395 مرداد 1395 تير 1395 خرداد 1395 ارديبهشت 1395 فروردين 1395 اسفند 1394 بهمن 1394 دی 1394 آذر 1394 آبان 1394 مهر 1394 شهريور 1394 مرداد 1394 تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 مرداد 1391 تير 1391 خرداد 1391 ارديبهشت 1391 فروردين 1391 بهمن 1390 دی 1390 ارديبهشت 1390 آبان 1388
امکانات وب